GeoGebra ve GeoGebra ile Matematik Öğretimi
1.2 Neden GeoGebra?
Son yıllarda ücretsiz açık kaynak kodlu
(Free Open Source Software – FOSS) yazılımların eğitim alanında da çözümler
ürettiği ve bu doğrultuda çeşitli isteklerin oluştuğu gözlemlenmektedir. Açık
kaynak kodlu bir dinamik matematik yazılımı olan GeoGebra, sembolik hesaplama
kabiliyeti olan Bilgisayar Cebiri Sistemlerinin (BCS) görselleştirme ve
sembolik hesaplama yetenekleri ile Dinamik Geometri Sistemlerinin (DGS)
değişebilirlik ve kullanım kolaylığı yeteneklerini birleştirmektedir. Böylece
geometri, cebir hatta analiz matematiksel disiplinleri arasında bir köprü görevi
görmektedir (Hohenwarter ve Jones, 2007; Preiner, 2008). GeoGebra
noktalar, doğru parçaları, doğrular, konik kesitleri ve benzeri matematiksel
kavramlar üzerine çalıştığı için bir yönüyle DGS olarak ele alınabilir. Diğer
yönüyle ise noktaların, koordinatların, denklemlerin, fonksiyonların direkt
olarak girilebilme, cebirsel olarak tanımlanabilme ve dinamik olarak
değiştirilebilme yönleriyle bir BCS olarak ele alınabilir. GeoGebra bu
özelliğiyle arka planında sayılar, vektörler ve noktalar için değişkenlerle
uğraşan, fonksiyonların türev ve integrallerini bulabilen ve Asimptot, Alan,
Tepe Noktası gibi matematiksel komutlar içeren sade bir bilgisayar cebiri
sistemidir. GeoGebra’nın en temel özelliği bir yönden BCS diğer bir yönden ise
DGS olarak ele alınabilmesidir. GeoGebra matematik eğitimindeki
potansiyeli ve kabiliyetleri ile okul müfredatında geometri ve cebir arasındaki
ilişkiyi kurmakta önemli bir değer olarak ortaya çıkmaktadır (Hohenwarter ve
Jones, 2007). GeoGebra yazılımını benzerlerine göre bir adım daha öne çıkaran
özellikleri aşağıdaki gibi sayılabilir.
• Ücretsizdir.
GeoGebra, özellikle Avrupa ve Kuzey Amerika’da başta olmak
üzere popülaritesi sürekli olarak artmakta olan açık kaynak kodlu bir dinamik
matematik yazılımıdır. Markus Hohenwarter tarafından Salzburg Üniversitesi’nde
bir master tezi projesi olarak tasarlanmıştır. Geometri, cebir ve analizi tek,
kullanımı kolay bir pakette birleştirerek bir dinamik yazılım oluşturma
düşüncesi Hohenwarter’in yazılımı geliştirilmesindeki temel fikri
oluşturmuştur. Yazılım 2002 yılında internette yayınlandıktan sonra umulmadık
bir biçimde yaygınlaşmış, birçok öğretmen Hohenwarter’le iletişime geçerek
sınıflarında GeoGebra kullanımına yönelik isteklerini paylaşmışlardır
(Hohenwarter ve Lavicza, 2007). Tamamen akademik amaçlar doğrultusunda
tasarlanan yazılım açık kaynak kodlu olarak gelişmeye devam etmekte ve bütün
dünyada ücretsiz kullanılma özelliğini devam ettirmektedir.
• Çok yönlüdür.
Geogebra Cebir penceresi ve Geometri penceresi olmak üzere
iki temel bölümden oluşur. Bu da kavramların çoklu temsillerini ortaya çıkarma
fırsatı verir. Cebirsel olarak yazılan matematiksel komutların geometrik
karşılığını gözlemlemenin yanında dinamik olarak “sürükleme” teknolojisi ile
değiştirilebilen geometrik nesnelerin cebirsel karşılığını da gözlemlemek
mümkündür.
• Türkçe olarak kullanılabilir.
GeoGebra, tamamen
gönüllük esasına göre 40’ın üzerinde dile çevrilmiştir. Bu diller arasında
Türkçe de bulunmaktadır. GeoGebra’yı dilimize matematik eğitimcileri Mustafa
DOĞAN, Erol KARAKIRIK ve Süleyman CENGİZ çevirmiştir. Bu özellikleri ile
GeoGebra, ülkemiz eğitim sistemi içinde yoğun ve yaygın olarak yararlanılabilme
potansiyeline sahiptir.
1.3 Uluslar arası GeoGebra Topluluğu ve Türkiye’de GeoGebra
GeoGebra’nın kullanımı için öğretmen ve araştırmacılara
ücretsiz olarak destek sağlamak, GeoGebra’nın teknik gelişiminde süreklilik
sağlamak, GeoGebra’yı taban alan araştırmalar arasındaki koordinasyonu sağlamak
amacı ile Uluslararası GeoGebra Enstitüsü (UGE) kurulmuştur. 07‐08 Mayıs 2008
tarihlerinde Cambridge Universitesi Eğitim Fakültesinde Uluslararası GeoGebra
Ensitüsü (UGE)’nün ilk toplantısı gerçekleştirilmiş ve bu toplantıda
enstitünün vizyonu, yapısı, amaçları ve yerel GeoGebra Enstitüleri (YGE)’nin
amaçları tartışılmıştır. UGE’nün amacı, konuma bakılmaksızın matematik öğrenme
ve öğretmeyi aşağıdaki aktivitelerin koordinasyonu ve desteklenmesiyle
arttırmaktır (Hohenwarter, Lavicza, 2007).
1. Ticari bir kaygı
taşımadan öğretmenler ve öğrenciler için ücretsiz yazılım sunmak.
2.
GeoGebra’nın kapasitesini ve kolay kullanımını öğretmen ve araştırmacılardan
gelen dönütleri taban alarak arttırmak.
3. Öğretim materyalleri, profesyonel
gelişim ve ücretsiz çalıştaylar sunmak.
4. UGE, konferanslar ve yerel okullarda
GeoGebra ile ilgili aktiviteler içinde bulunmayı arzulayan öğretmenlere eğitim
ve destek için bir organizasyon geliştirmek.
5. GeoGebra’yla ilgili araştırma
projeleri düzenlemek, desteklemek ve GeoGebra’nın herhangi bir yönüne katkı
sağlamayı amaçlayan araştırmacılar arasındaki ağı büyütmek. UGE’sü Türkiye’de
anlaşıldığı şekilde bir enstitü olmaktan çok bir çalışma topluluğu olarak
düşünülebilir. UGE’nin web sitesi bu projenin merkezidir
(www.geogebra.org/IGI).
Bu sitede enstitü hakkında bilgilere, UGE çalışanlarına
ve UGE aktivitelerine yer verilmektedir. Uluslararası Geogebra Enstitüsü’ne
bağlı olma kaydı ile farklı ülkelerde farklı yerel GeoGeba Enstitüleri (yGE) de
kurulmuştur. Bu çalışmanın yazım tarihi itibari ile Arjantin, Avusturya,
Brezilya, Kanada, Danimarka, Macaristan, İran, Makedonya, Hollanda,
Norveç, Polonya, Portekiz, Romanya, Slovakya, Güney Afrika, İspanya,
Türkiye, İngiltere ve Amerika’de yGE kurulmuştur. yGE’lerinin adresleri
UGE’nin ana sayfasında belirtilmiştir. Türkiye’de Ankara GeoGebra Enstitüsü
ve İstanbul GeoCebir Enstitüsü olmak üzere iki yerel GeoGebra enstitüsü
kurulmuştur. Ankara GeoGebra Enstitüsü’ne, www.ankarageogebra.org
adresinden, İstanbul GeoCebir Enstitüsü’ne ise www.geocebir.org adresinden
ulaşılabilir. Türkiye’deki GeoGebra enstitülerinden biri olan Ankara GeoGebra
Enstitü’sü amaçlarını; “Ankara GeoGebra Enstitüsü yoluyla ilköğretim,
ortaöğretim ve yükseköğretim öğrenci ve öğretmenlerine öğretim ortamlarında
kullanılmak üzere Türkçe öğretim materyalleri, profesyonel gelişim ve ücretsiz
çalıştaylar sunulması amaçlanmaktadır. Bu Enstitü, GeoGebra ve GeoGebra’nın
matematik eğitimine olan etkileri üzerine yapılacak olan çalışmalarda etkin bir
rol oynayacak ve araştırmacılar arasındaki iletişimi sağlayacak bir yapı oluşturulacaktır.”
2. GeoGebra’yı Kullanmaya Hazırlık
2.1 GeoGebra’ya
Ulaşma
GeoGebra, Geometri ile Cebiri keşfetmek ve görselleştirmek
için kullanılan bir dinamik matematik yazılımıdır. Diğer benzer dinamik
geometri yazılımlarından (The Geometer’s Sketchpad, Cabri, vd.) farkı açık
kaynak kodlu ve ücretsiz olarak erişilebilen bir yazılım olmasıdır. Windows,
Mac OS X, Linux ve diğer java tabanlı platformlarda kullanımı için sürümleri
mevcuttur. GeoGebra’ya http://www.geogebra.org web sayfasının
menüsünde yer alan Webstart veya İndir menüsünden ulaşabilirsiniz.
Webstart seçeneği bilgisayarınız gerekli olan java dosyalarını da indirerek
yazılımı hemen kullanmanıza imkân sağlar. Bir diğer avantajı ise yazılım ile
ilgili güncellemeleri otomatik olarak bulup kurar. İndir seçeneği ise
yazılımın kurulum dosyasını bilgisayarınıza indirme imkânı verir. Yazılımı
internet bağlantısı olmadan da bilgisayarınızda kullanmaya devam
edebilirsiniz.
2.2 Yazılımı Kurma
Yazılımın kurulumu oldukça
kolaydır. Windows veya diğer işletim sistemlerini kullandığınız bilgisayara
yazılımın kurulum dosyasını indirdikten sonra çift tıklayınız. Kurulum
penceresi sizi yönlendirerek yazılımı kurmanıza yardımcı olacaktır. Kurulum
için tipik seçeneğini seçmeniz yeterli olacaktır.
2.2.1 Kurulum İçin
Gerekli Dosyalar
GeoGebra bir Java uygulamasıdır. Bilgisayarınızda Java’nın en
azından 1.4.2 sürümünün yüklü olması gerekmektedir. İşletim sisteminiz
Windows veya Linux ise Sun’ın Java sitesine
http://www.java.com/tr/download/index.jsp adresinden ulaşabilirsiniz. Mac
kullanıyorsanız Apple’ın http://developer.apple.com/java/ sitesinden
ulaşabilirsiniz.
2.2.2 GeoGebra’yı Çalıştırma
GeoGebra’yı çalıştırmak için
kurulum sonrası masaüstünde oluşan GeoGebra ikonuna çift tıklayarak yazılımı çalıştırabilirsiniz.

3. GeoGebra’ya Giriş
Dinamik Matematik yazılımı olan
GeoGebra matematiksel nesnelerin üç farklı görünümümü bizlere sunmaktadır:
Grafik penceresi, Cebir penceresi ve Hesap Çizelgesi penceresi. Bu
pencereler bize matematiksel nesneleri üç farklı gösterimde sunmaya imkân
sağlar: grafiksel gösterim (örneğin, noktalar, fonksiyon grafikleri), cebirsel
gösterim (örneğin, noktaların koordinatları, denklemler) ve hesap çizelgesi
hücreleri. GeoGebra’da oluşturulan matematiksel nesnelerin bu üç farklı gösterimleri
dinamik olarak birbirine bağlıdırlar yani nesne üzerinde bu üç gösterimden
birinde herhangi bir değişiklik yapıldığında nesnenin diğer gösterimlerinde de
yapılan değişiklikler aynı anda meydana gelmektedir.
3.1 Geometrik İnşalar
Araç çubuğundaki inşa araçlarını
kullanarak fare yardımı ile Grafik görünümünde (Eksenler) geometrik inşalar
yapabilirsiniz. İnşa araçlarından herhangi birini seçtiğinizde araç
çubuğunun en sağında seçtiğiniz komutu kullanma ile ilgili yardımı
bulabilirsiniz. Burada kısaca komutun ismini ve komutu nasıl kullanmanız
gerektiği ile ilgili size kısa bir bilgi verilmektedir. Grafik penceresinde
oluşturduğunuz herhangi bir nesnenin cebirsel gösterimini Cebir penceresinde
görebilirsiniz. Grafik penceresinde oluşturduğunuz nesneleri fare yardımı ile
sürükleyerek istediğiniz gibi hareket ettirebilirsiniz. Bu hareket sırasında
nesnenin Cebir penceresindeki cebirsel gösterimi de eş zamanlı olarak
değişecektir. Araç çubuğundaki her bir ikon benzer inşa araçlarını alt
menüsünde bulundurmaktadır. Bu ikonların sağ alt köşesindeki oklara
tıkladığınızda alt menülerdeki araçları görebilirsiniz. Seçtiğiniz araç, araç
çubuğunda aktif duruma gelecektir. İpucu: Alt menüler
oluşturulurken inşa araçlarının sonucunda oluşan nesnelerin özellikleri dikkate
alınmıştır. Nokta araç çubuğunda ( ikonu) farklı türden noktalar oluşturan
araçları bulacaksınız. Dönüşümler araç çubuğunda ( ikonu) geometrik dönüşümleri
uygulamanıza imkân verecek araçları bulabileceksiniz.
3.2 Cebirsel
Giriş ve Komutlar
GeoGebra’da Giriş alanına direkt olarak cebirsel
ifadeler girebilirsiniz. Enter tuşuna basarak cebirsel olarak girdiğiniz ifade
Cebir penceresinde oluşturulurken Grafik penceresinde de grafiksel gösterimi
otomatik olarak oluşturulur. Örneğin f(x) = x^2 girişi Cebir
penceresinde f fonksiyonunu ve Grafik penceresinde fonksiyonun grafiğini size
verecektir. Cebir penceresinde matematiksel nesneler serbest veya
bağımlı nesneler olarak düzenlenmektedir. Eğer yeni bir nesneyi var olan diğer
nesneleri kullanmadan inşa ederseniz GeoGebra oluşturduğunuz nesneyi serbest
nesne olarak sınıflandıracaktır. Eğer oluşturduğunuz yeni nesneyi var olan
diğer nesneleri kullanarak inşa ederseniz, oluşturduğunuz nesneyi bağımlı nesne
olarak sınıflandıracaktır.
İpucu: Cebir penceresindeki bir nesnenin
cebirsel gösterimini saklamak isterseniz bu nesneyi yardımcı nesne olarak
işaretleyiniz. Cebir penceresinde saklamak istediğiniz nesnenin üzerine gelip
sağ tıklayarak (MacOs işletim siteminde Kntrl+tıklama) çıkan menüden özellikleri
seçin ve “Yardımcı nesne” kutusunu işaretleyin. Cebir penceresinde nesneler
üzerinde değişiklikler yapabilirsiniz: Cebir penceresindeki bir serbest
nesnenin üzerine çift tıklamadan önce Taşı aracını aktif hale getirmeyi
unutmayınız. Cebir penceresinde nesnenin cebirsel gösterimine çift tıklayarak
cebirsel gösteriminde gerekli değişiklikleri klavyeden yapabilirsiniz.
Değişikliği yaptıktan sonra enter tuşuna bastığınızda Grafik penceresinde de
nesnedeki değişiklikler eş zamanlı olarak GeoGebra tarafından uygulanacaktır.
Eğer Cebir penceresindeki bağımlı nesnede değişiklik yapacak olursanız nesneyi
yeniden tanımlamanıza yardım olacak bir diyalog penceresi açılacaktır. Aynı
zamanda GeoGebra Giriş alanından girilebilecek birçok komutu da sahiptir.
Giriş alanının en sağında yer alan “Komut” butonuna tıkladığınızda
komutların listesine ulaşabilirsiniz. Bu listedeki bir komutu seçtiğinizde
(veya komutu biliyorsanız kendiniz Giriş alanına direkt yazdığınızda) F1
tuşuna basarak seçtiğiniz komutun nasıl kullanıldığına dair yardım
alabilirsiniz.
3.3 Hesap Çizelgesi Girişleri
GeoGebra’nın Hesap
Çizelgesi görünümünde çalışmak istediğiniz hücredeki veriyi kullanmanıza
yardımcı olmak amacıyla her hücrenin belirli bir kodu vardır. Örneğin A sütunu
ve satır 1 deki hücrenin kodu A1 dir.
İpucu: Bu hücre isimlerini
ifadeler ve komutlar içinde kullanarak karşılık gelen hücredeki verileri
kullanabilirsiniz. Hesap çizelgesindeki hücrelere sayılar haricinde GeoGebra
tarafından desteklenen bütün matematiksel ifadeleri (örneğin, noktaların
koordinatları, fonksiyon, komutlar) girebilirsiniz. Hesap Çizelgesinin
hücrelerine girdiğiniz nesnenin grafiksel gösterimini GeoGebra hemen Grafik
penceresinde gösterecektir. Grafik penceresindeki gösterimde nesnenin ismi
hücre kodu ile gösterilmektedir (Aşağıdaki örnekte A1 hücresine girilen
koordinat bilgileri Grafik penceresinde A1 noktası olarak gösterilmektedir).
Not: Hesap Çizelgesindeki nesneler Cebir penceresinde
yardımcı nesneler olarak sınıflandırılmaktadır. Bu
yardımcı nesneleri için Görünüm menüsündeki “Yardımcı nesneler” i seçerek
gösterebilir veya saklayabilirsiniz.
3.4 Kullanıcı Arayüzünü ve Araç Çubuğunu
Özelleştirme
GeoGebra’nın kullanıcı arayüzünü Görünüm menüsünden tercihlerinize
özelleştirebilirsiniz. Örneğin, arayüzün farklı kısımlarını Görünüm menüsünde
karşılık gelen menü bileşeninin karşısındaki işareti kaldırarak
gizleyebilirsiniz (örneğin, Cebir penceresini). Araç çubuğunu Araçlar
menüsündeki “Araç çubuğunu özelleştir”i seçerek özelleştirebilirsiniz. Açılan
pencerenin sol tarafındaki bölümde yer alan araç kutusu/araçlardan çıkarmak
istediklerinizi seçerek “Kaldır” düğmesi ile araç çubuğundan kaldırabilirsiniz.
Araç çubuğunu eski haline döndürmek istediğinizde açılan pencerenin sol alt
köşesinde yer alan “Araç çubuğunu eski haline döndür” düğmesine
tıklayabilirsiniz.
3.5 GeoGebra’nın Araç Çubuklarını Tanıyalım
3.5.1 Taşı
• Bu
aracın alt menüsünde yer alan ilk düğme daha önceden çizdiğiniz nesneyi
seçmenize ve çizim alanı içerisinde hareket ettirmenize yardımcı olur.
• İkinci düğme ise çizim alanındaki bir noktayı dönme merkezi olarak seçmenize
ve çizim alanındaki herhangi bir nesneyi bu nokta etrafında döndürmenize
yardımcı olur.
• Son düğme ise çizim alanındaki herhangi bir
nesneyi seçip bu nesnenin koordinatlarını Hesap Çizelgesi penceresinde gösterir
(Menüde yer alan Görünüm menüsünden Hesap Çizelgesini aktif hale getirmeniz
gerekmektedir.). Nesneyi daha sonra Taşı düğmesi ile taşıyıp tekrar bu düğmeye
tıklayarak yeni koordinatları Hesap Çizelgesine aktarabilirsiniz.
3.5.2 Yeni Nokta
Sonraki aracın alt menüsünde yer alan üç
düğme farklı türde noktalar inşa etmede kullanılır.
• İlk düğme
çizim alanında herhangi yere bir nokta yerleştirmenize imkân
sağlar.
• İkinci düğme ise çizim alanındaki iki eğriyi seçerek bu
iki eğrinin kesim noktalarını işaretlemenize yardımcı olur.
•
Üçüncü düğme bir doğru parçasının orta noktasını bulmanıza yardımcı olur. Bunun
için doğru parçasını veya doğru parçasının uç noktalarını seçmeniz yeterlidir.
3.5.3 İki Noktadan Geçen Doğru
• Bu aracın alt
menüsünde altı farklı düğme vardır. Bunlar değişik türde doğrular ve vektörler
çizmeye yardımcı olurlar.
• İlk düğme seçilen iki doğrudan geçen
sonsuz bir doğru çizmer.
• İkinci düğme seçilen iki nokta arasında
bir doğru parçası çizer.
• Üçüncü düğme belirli bir noktadan
başlayan verilen bir uzunluktaki bir doğru parçasını çizer.
•
Dördüncü düğme iki noktadan geçen ışını çizer.
• Beşinci düğme iki
nokta arasında bir vektör çizer.
• Altıncı düğme çizim alanında
verilen bir vektöre dışındaki bir noktadan geçen bu vektöre paralel olan
vektörü oluşturur.
3.5.4 Dik doğru
• Dik doğru aracında altı düğme yer
almaktadır. Bu düğmeler yardımı ile belirli doğru tipleri çizmenize yardımcı
olur.
• İlk düğme verilen bir doğruya dik bir doğru çizmeye imkan
verir.
• İkinci düğme daha önceden inşa edilmiş bir doğruya dışındaki bir
noktadan geçen paralel bir doğru çizer.
• Üçüncü düğme, Kenar Ortay, bir doğru
parçasını ortalayan doğruyu çizer.
• Dördüncü düğme daha önceden inşa edilen
bir açının açıortayını çizer.
• Beşinci düğme bir çembere, bir koniğe veya daha
önceden tanımlanmış bir fonksiyonun eğrisine teğet doğrusunu
çizer. • Altıncı düğme ise kutupsal veya çapsal doğru çizer.
•
Yedinci düğme verilen noktalara en iyi yaklaştırma doğrusunu çizer.
• Son düğme
ise daha önceden yer alan bir A noktasına bağımlı olarak oluşturulan B
noktasının A noktasına göre konumunu belirtir. Düğmeye tıkladıktan sonra
ilkönce B noktasını daha sonra A noktasını seçerek B noktasının A noktasına
göre konumunu belirleyebilirsiniz.
3.5.5 Çokgen
• Bu menüdeki ilk araç kapalı bir çokgeni
çizmenize yardımcı olur.
• İkinci düğme ise düzgün çokgen çizer. Bunun için ilk
önce düzgün çokgenin kenar uzunluğunu belirten iki köşe noktasını işaretlemeniz
gerekir, daha sonra açılan pencerede çokgenin kaç kenarlı olduğunu belirtilir.
3.5.6 Merkez ve bir noktadan geçen çember
• Bu menüde yer
alan düğmeler çember, yay, çembersel dilim ve konik çizmek için
kullanılıyor
• İlk düğme ile verilen bir noktayı veya boşluğa
tıklayarak elde edilen bir noktayı merkez kabul eden bir çemberi çizmeye yarar.
• İkinci düğme merkez ve yarıçap girilerek çember çizmeye yardımcı olur. Merkez
olarak kabul edilen bir noktayı seçtikten sonra açılan pencerede çemberin
yarçapı girilerek çember elde edilir.
• Üçüncü düğme seçilen üç noktadan geçen
çemberi inşa eder.
• Dördüncü düğme iki noktadan geçen yarım çemberi çizmeye
yardımcı olur. Bunun için çapın uzunluğunu belirtmek için iki farklı nokta
seçerek yarım çemberi elde edersiniz.
• Beşinci düğme merkez ve iki noktadan
geçen çembersel yayı çizer. İlk önce çemberin merkezi olacak nokta inşa
edilir. Daha sonra yayın ilk noktası oluşturulur. Eğer fareyi saat yönünün
tersinde hareket ettirirseniz çembersel yayın inşa edileceğini göreceksiniz.
Tekrar tıkladığınızda yay tamamlanacaktır.
• Altıncı düğme herhengi üç noktadan
geçen çembersel yayı çizer. Bunun için üç farklı nokta belirlenir ve bu
noktalardan geçen çembersel yay elde edilir.
• Yedinci ve sekizinci düğmeler
beşinci ve altıncı düğmelerdeki işlevleri çembersel dilimler için yapar.
3.5.7 Elips
• Bu düğmedeki ilk üç düğme işaretlenecek
noktalardan geçen sırası ile elips, hiperbol ve parabol oluşturmaya yardımcı
olur.
• Son düğme ise seçeceğiniz beş noktadan geçen koniği inşa eder.
3.5.8 Açı
• Bu araçta yer alan düğmeler genelde ölçme ile
ilgilidir. • İlk düğme üç nokta arasındaki açıyı inşa etme ve
ölçüsünü belirlemeye yarar.
• İkinci düğme verilen bir ölçüdeki açıyı çizer. Bu
düğmeye ilk tıkladığınızda açının bir noktasını, ikinci tıklamanızda açının
köşe noktasını oluşturur ve bir pencere açılarak sizden açı ölçüsünü
ister.
• Üçüncü düğmenin birçok fonksiyonu vardır. Daha önceden
verilen iki noktayı seçerek bu iki nokta arasındaki uzaklığı ölçebilirsiniz.
Bir doğru parçasının uzunluğunu ölçebilirsiniz.
• Dördüncü düğme
bir çokgen, çember veya koniğin alanını ölçer.
• Beşinci düğme ise seçilen bir
doğrunun veya doğru parçasının eğimini belirler.
3.5.9 Nesneyi doğruda yansıt
• Bu araçta yer alan düğmeler
geometrik dönüşümler ile ilgilidir.
• İlk düğme nesneyi doğruya göre yansıtır.
Bunun için simetri doğrusunu ve nesneyi seçmeniz yeterlidir.
• İkinci düğme ise
ilk düğmenin yaptığı işlemi nokta için yapar.
• Sonraki düğme seçilen bir
nesnenin çembere göre simetriğini alır.
• Dördüncü düğme dönme merkezi olarak
bir noktayı ve nesneyi seçtikten sonra açılan pencerede döndürme açısını sizden
ister. Ölçüyü girdikten sonra seçilen nokta etrafında verilen ölçüde nesneyi
döndürür. Döndürürken aksini belirtmedikçe saat yönünün tersinde döndürme
yapılmaktadır. • Beşinci düğme ise nesneyi verilen bir vektör boyunca öteler.
•
Son düğme ise verilen bir nesneyi seçtikten sonra, genişletme için referans
alınacak merkez nokta ve daha sonra açılan pencerede genişletme oranını sizden
ister.
3.5.10 Sürgü
• Sürgü isimli düğme dinamik çalışma
sayfalarında değiştirilebilir değişkenleri inşa etmek için kullanılır.
• İkinci
düğme grafik penceresinde gösterilmesini istemediğiniz nesneleri saklayıp
göstermek için kullanılır.
• Metin ekle düğmesi grafik penceresinde herhangi
bir yere metin eklemek için kullanılır. Bu düğmeyi seçtikten sonra grafik
penceresinde bir yere tıkladığınızda metin kutusu açılacaktır. Bu pencerede
Yunan alfabesindeki harfleri eklemeniz için α işareti içeren bir
seçenek sunar.
• Resim ekle düğmesi çalışma sayfasına resim eklemenize yardımcı
olur. Bu düğmeyi seçtikten sonra grafik penceresinde bir yere tıkladığınızda
bir pencere açılacaktır. Açılan pencereden eklemek istediğiniz resmi bularak
Grafik penceresine taşıyabilirsiniz.
• Son düğme ise seçilen iki nesne
arasındaki ilişkiyi nesneleri seçtikten sonra açılan pencerede gösterir.
3.5.11 Çizim tahtasını taşı
• İlk düğme çizim tahtasını
taşımınıza yardımcı olur.
• İkinci ve üçüncü düğme çiziminizi büyütme ve
küçültme imkânı verir.
• Dördüncü düğme Grafik penceresindeki nesneleri
saklayıp gösterebilirsiniz. Düğmeyi seçtikten sonra gizlemek istediğiniz
nesneyi seçerek başka bir düğmeye tıkladığınızda seçtiğiniz nesne
gizlenecektir. Tekrar bu düğmeye bastığınızda nesneyi göstermesini
sağlayabilirsiniz.
• Beşinci düğme daha önceden oluşturduğunuz bir nesnede biçimsel
olarak yaptığınız değişikliklerin aynısını daha sonra oluşturduğunuz yeni
nesneye uygulamanıza yardımcı olur.
4. ETKİNLİK ÖRNEKLERİ
Aşağıdaki etkinlikler,
GeoGebra’nın çeşitli kullanım özellikleri aşamalı olarak bünyesinde
barındıracak şekilde sıralanmaya çalışılmıştır. Etkinlikler sırasında
GeoGebra’nın teknik özellikleri yanında üretilen etkinliğin matematik eğitimi
yönünden analiz edilmesi de dikkate alınmıştır. Etkinlikle çalışma sayfası
formatında hazırlanmıştır. Boş bırakılan yerleri doldurabilir ya da
sadece arkadaşlarınızla tartışma ile yetinebilirsiniz.
4.1 Çemberde Açı ve
Uzunluklar
GeoGebra programını açınız.
• Üstteki araçlar menüsünden “ merkez ve
bir noktadan geçen çember” seçeneğini seçerek bir Çember oluşturunuz. A
merkezli ve B noktasından geçen bir çemberiniz olacak.
Bu etkinlikte sol taraftaki cebir penceresinden ve çizim
tahtasındaki koordinat eksenlerinden yararlanmayacağımız için cebir penceresini
kapatalım. Çizim tahtasının üzerinde sağ tuşa tıklayarak “eksenler” seçeneğindeki
onay işaretini kaldıralım. Bu sayede daha yalın bir pencere elde
etmiş olacaksınız.
B noktası ile çemberin merkezini birleştiren bir doğru
parçası çiziniz. Bunu, araçlar menüsünden “ doğru parçası” seçeneğini seçtikten
sonra B ve A noktalarını tıklayarak yapabilirsiniz. • Şimdi, “ dik doğru”
seçeneğini seçip çemberin üzerindeki B noktasını ve oluşturduğunuz doğru
parçasını tıklayarak doğru parçasına dik bir doğru oluşturun.
B noktasını sürükleyebilirsiniz. Bu dinamik ortamdan
öğrencilerinizin nasıl yararlanabileceğini ve öğrencileriniz neleri
gözlemlemeleri gerektiğini yazınız.
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
• Arzu ederseniz, araçlar menüsünden “ açı” seçeneğini
tıklayıp BA doğru parçası ve sonradan elde ettiğiniz doğruyu seçerek ikisi
arasındaki açının ölçüsünü görüntüleyebilirsiniz.
• Yeni bir pencere açınız. Önceki etkinlikte yaptığınız gibi
bir çember oluşturunuz. Bilgisayarınızın isimlendirmesine göre değişebilen A
merkezli ve B noktasından geçen bir çember olacaktır.
• Çemberi 2 noktadan
kesen bir CD doğru parçası çiziniz.
• Çember ile doğru parçasının kesişme
noktalarını belirleyiniz. Bunun için araçlar menüsünden “ iki nesnenin
kesişimi” seçeneğini seçip çember ve doğru parçasını arka arkaya seçmeniz
yeterlidir. GeoGebra otomatik olarak kesişim noktalarını koyacaktır.
Örneğimizde E ve F noktaları.
Elde ettiğiniz şekilde, CD doğru parçasını
sürüklemeniz öğrencilerinize neleri keşfetmelerine sebep olur? Yazınız; __________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
• E ve F noktaları
arası uzaklığı ölçüp aynı etkinliği tekrarlayabilirsiniz. (“ uzunluk veya uzaklık”
seçeneğini seçip sırayla E ve F noktalarını tıklayınız).
• Eğer şekli doğru oluşturduysanız, çember üzerindeki
noktaları hareket ettirebilmelisiniz. Bu noktaları hareket ettirebilmek
öğrencilerinizin neleri keşfetmesine imkân tanır? Yazınız.
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
• Bu şekli daha görsel hale getirmek ve
öğrencilerinizin denemelerini kontrol etmelerine fırsat vermek için
GeoGebra’dan nasıl faydalanabilirsiniz? Grubunuzla tartışıp çalışmanızı
tamamlayınız.
4.2 Parabolün denklemi ile eğrisi arasındaki ilişki
Bu
çalışmada, Denklemi şeklinde tanımlanan eğrinin a, b, c katsayılarına
göre nasıl değiştiğini irdeleyeceğiz. 2 y a = + x bx + c
•
Öncelikle a, b ve c isimli serbest değişkenler oluşturalım.
Bu nesneye
GeoGebra’da sürgü adı verilir. GeoGebra’da sürgü oluşturmanın farklı yöntemleri
vardır. En pratik yöntem aşağıda verilmiştir. o Giriş çubuğuna a=1 yazın
ve “Enter” tuşuna basın. Verdiğiniz değer oluşturduğunuz değişken için bir
başlangıç değeri olacak ve bu değer varsayılan olarak ‐5 ile 5 arasında
değiştirilebilecektir. Aynı şekilde b ve c değişkenlerini de oluşturun.
Aşağıdaki gibi bir yapı elde edeceksiniz.
o Sürgülerin çizim alanında görünmesini sağlamak için cebir
penceresindeki ilgili değişkenin yanındaki işaretine tıklayınız. Çizim alanında
elde ettiğiniz sürgülerin üzerindeki noktaları kaydırarak değişkenleri kontrol
edebileceksiniz. • Şimdi giriş alanı yardımı ile “a*x^2 + b*x + c”
cebirsel ifadesini giriniz. Bu yolla GeoGebra daha önce belirlediğiniz a, b ve
c değişkenlerini katsayı olarak kullanıp 2 y a = + x bx + c denkleminin temsil
ettiği eğriyi çizecektir.
• Yukarıdaki şekilde çizim alanında gördüğünüz mavi
eğriye, a, b, c sürgülerine ve cebir penceresindeki mavi renkli f(x)
fonksiyonuna dikkat ediniz. Sürgüleri değiştirdikçe hem denklem hem de eğri
dinamik olarak değişecektir.
• Bu uygulama sayesinde parabolün denklemi ve
eğrisi arasındaki hangi ilişkileri görselleştirme fırsatı kazandınız.
Öğrencilerinize neleri gözlemlemelerini önerirsiniz? Yazınız.
• Diskriminant ile parabol arasındaki ilişkileri incelemeye
yönelik bir öneri: o Sürgüler ile oynarken bazen parabolün x eksenini
kesmediğini gözlemleyen öğrencilerinize “hangi durumlarda parabolün x‐eksenini
kesmeyeceğini” sorunuz. o Parabolün (genel anlamda tüm eğrilerin) x‐eksenini
kestiği noktaların eğriyi temsil eden denklemi 0’a eşitleyen denklemin kökleri
olduğunu hatırlamalarını (fark etmelerini) sağladıktan sonra sizin eşliğinizde
kareye tamamlama gibi yöntemlerle ilgili ikinci derece denklemi çözme için “b2
– 4ac” ifadesinin hesaplanması gerektiğini bulmalarını sağlayınız. o Şimdi “b2
– 4ac” ifadesini giriş alanı yardımı ile GeoGebra’da oluşturduğunuz
uygulamaya giriniz. (GeoGebra otomatik olarak bu ifadeyi isimlendirecektir. Siz
cebir penceresinde bu ifadeyi sağ klikleme ile seçip adını değiştirebilirsiniz.
o Şimdi öğrenciler sürgüler ile oynarken bir yandan cebir
penceresindeki “b2 – 4ac” ifadesini temsil eden deltanın (ya da verdiğiniz isim
neyse) değişimini inceleyebilir ve ne zaman kök olacağı (x‐eksenini keseceği)
hakkında cebirsel genellemeler yapabilirler. Not: Cebir penceresinde
gözlemlenecek cebirsel değişiklikleri çizim alanında da gözlemlenebilecek hale
getirebilirsiniz. Metin ekleme nesnesini ( ) kullanarak (“delta =” + delta) ve
(“y =” + f) metinlerini giriniz. Aşağıdaki gibi değişen bir metin alanı elde
edeceksiniz.
Bu tarz oluşturulan metinlere dinamik metin adı
verilmektedir. Tırnak işareti içine yazdığınız kısım statik metin ve +
işaretinden sonra ayırdığınız kısım ise cebirsel olarak temsil eden değişkenin
adı yazılarak elde edilen dinamik metindir. Not: Dinamik metinlerin anlamlı
olması için çoğu durumda öğrenci ile birlikte üretilmesini öneriyoruz.
4.3 İletki ile açı ölçmenin görselleştirilmesi
GeoGebra’nın arayüzüne bilgisayarınıza kayıtlı bir resmi ekleyerek üzerinde
çeşitli etkinlikler geliştirebilirsiniz. Bu durumu örneklendirmek için iletki
ile açı ölçme işleminin sanal bir modelini oluşturacağız.
• Araç çubuğundaki
resim ekleme aracını kullanarak (aşağıda gösterilmiştir) bilgisayarınıza
önceden yüklediğiniz iletki resmini GeoGebra’nın çizim alanına ekleyiniz.
• Eklediğiniz resmin istem dışı yer değiştirmesini önlemek
için resmi sağ tuş ile seçerek açılan menüden “nesneyi sabitle”
seçeneğini seçiniz.
• Ölçmek istediğimiz açının sağlıklı ölçülmesi için
iletkinin tam ortasını belirlemeliyiz. Bunu sağlamak için iletkinin tabanı
üzerine bir AB doğru parçası yerleştirin ve bu doğru parçasının orta noktasını
belirleyin.
o Doğru parçası için araç çubuğundan aracını seçtikten sonra tam
simetrik olarak iletkinin taban noktalarını sırayla seçmeniz yeterlidir.
o Bu
doğru parçasının orta noktası için de aracını seçtikten sonra doğruyu
tıklayınız.
Orta noktaya GeoGebra bir isim verecektir. Siz daha sonra bu
ismi değiştirebilirsiniz.
• Şimdi bir açı oluşturmamız gerekiyor. Açının köşesi
M noktası olacak şekilde ölçmeye B noktasından ya da A noktasından
başlayabilirsiniz.
o Açıyı oluşturduktan sonra kontrol edebilmek için 0o ile
180o arasında değişebilen bir sürgü oluşturalım. Sürgünün adı a olsun. o “
verilen ölçüde açı” inşa etme aracına tıkladığınızda GeoGebra sizden ayak
noktası ve açının köşe noktasını seçmenizi isteyecek. Önce B noktasını sonra M
noktasını seçtiğinizde açı belirlemeniz gereken bir pencere açılacak. Eğer
sabit bir değer girerseniz açıyı değiştiremezsiniz. Daha önce oluşturduğunuz
sürgünün adını “a” yazın
o Aşağıdaki şekli elde edeceksiniz.
o Sürgüyü kaydırdığınızda değişen açıyı
gözlemleyebilirsiniz.
• Uygulamayı daha fazla geri bildirim sunan hale getirmek
için öneriler:
o MB’ doğru parçasını oluşturun
o Uygulama BMB’ açısını
göstermektedir. İletkinin diğer tersten kullanımını da görselleştirmek
için AMB’ açısını da oluşturabilirsiniz.
o Açıyı kontrol eden sürgünün
genişliğini de AB doğru parçası kadar ayarlayabilirsiniz.
Metin ekleme aracını kullanarak ikişer adet “Dik açı”, “Dar
Açı” ve “Geniş Açı” metinleri oluşturun.
o AMB’ açısına GeoGebra’nın
ne isim verdiğine dikkat edin. Bu uygulamada β adı verilmiştir.
o “Dar Açı”
metinlerinden birinin özellikler diyalog penceresini açın ve
gelişmiş sekmesindeki “Nesneyi Gösterme Şartı” kutusuna β
Bu sayede bu metnin sadece AMB’ açısı 90o ’den küçükken
gösterilmesini sağlamış olacaksınız.
o “Dik Açı” ve “Geniş Açı”
metinlerinden birer tanesini de AMB’ açısı ile ilişkilendirip bu açının
bulunduğu bölgeye 3 metni üst üste yerleştirin. o Aynı işlemi BMB’ açısı için
de uygulayın
Son yıllarda ücretsiz açık kaynak kodlu (Free Open Source Software – FOSS) yazılımların eğitim alanında da çözümler ürettiği ve bu doğrultuda çeşitli isteklerin oluştuğu gözlemlenmektedir. Açık kaynak kodlu bir dinamik matematik yazılımı olan GeoGebra, sembolik hesaplama kabiliyeti olan Bilgisayar Cebiri Sistemlerinin (BCS) görselleştirme ve sembolik hesaplama yetenekleri ile Dinamik Geometri Sistemlerinin (DGS) değişebilirlik ve kullanım kolaylığı yeteneklerini birleştirmektedir. Böylece geometri, cebir hatta analiz matematiksel disiplinleri arasında bir köprü görevi görmektedir (Hohenwarter ve Jones, 2007; Preiner, 2008). GeoGebra noktalar, doğru parçaları, doğrular, konik kesitleri ve benzeri matematiksel kavramlar üzerine çalıştığı için bir yönüyle DGS olarak ele alınabilir. Diğer yönüyle ise noktaların, koordinatların, denklemlerin, fonksiyonların direkt olarak girilebilme, cebirsel olarak tanımlanabilme ve dinamik olarak değiştirilebilme yönleriyle bir BCS olarak ele alınabilir. GeoGebra bu özelliğiyle arka planında sayılar, vektörler ve noktalar için değişkenlerle uğraşan, fonksiyonların türev ve integrallerini bulabilen ve Asimptot, Alan, Tepe Noktası gibi matematiksel komutlar içeren sade bir bilgisayar cebiri sistemidir. GeoGebra’nın en temel özelliği bir yönden BCS diğer bir yönden ise DGS olarak ele alınabilmesidir. GeoGebra matematik eğitimindeki potansiyeli ve kabiliyetleri ile okul müfredatında geometri ve cebir arasındaki ilişkiyi kurmakta önemli bir değer olarak ortaya çıkmaktadır (Hohenwarter ve Jones, 2007). GeoGebra yazılımını benzerlerine göre bir adım daha öne çıkaran özellikleri aşağıdaki gibi sayılabilir.
1. Ticari bir kaygı taşımadan öğretmenler ve öğrenciler için ücretsiz yazılım sunmak.
2. GeoGebra’nın kapasitesini ve kolay kullanımını öğretmen ve araştırmacılardan gelen dönütleri taban alarak arttırmak.
3. Öğretim materyalleri, profesyonel gelişim ve ücretsiz çalıştaylar sunmak.
4. UGE, konferanslar ve yerel okullarda GeoGebra ile ilgili aktiviteler içinde bulunmayı arzulayan öğretmenlere eğitim ve destek için bir organizasyon geliştirmek.
5. GeoGebra’yla ilgili araştırma projeleri düzenlemek, desteklemek ve GeoGebra’nın herhangi bir yönüne katkı sağlamayı amaçlayan araştırmacılar arasındaki ağı büyütmek. UGE’sü Türkiye’de anlaşıldığı şekilde bir enstitü olmaktan çok bir çalışma topluluğu olarak düşünülebilir. UGE’nin web sitesi bu projenin merkezidir (www.geogebra.org/IGI).
Bu sitede enstitü hakkında bilgilere, UGE çalışanlarına ve UGE aktivitelerine yer verilmektedir. Uluslararası Geogebra Enstitüsü’ne bağlı olma kaydı ile farklı ülkelerde farklı yerel GeoGeba Enstitüleri (yGE) de kurulmuştur. Bu çalışmanın yazım tarihi itibari ile Arjantin, Avusturya, Brezilya, Kanada, Danimarka, Macaristan, İran, Makedonya, Hollanda, Norveç, Polonya, Portekiz, Romanya, Slovakya, Güney Afrika, İspanya, Türkiye, İngiltere ve Amerika’de yGE kurulmuştur. yGE’lerinin adresleri UGE’nin ana sayfasında belirtilmiştir. Türkiye’de Ankara GeoGebra Enstitüsü ve İstanbul GeoCebir Enstitüsü olmak üzere iki yerel GeoGebra enstitüsü kurulmuştur. Ankara GeoGebra Enstitüsü’ne, www.ankarageogebra.org adresinden, İstanbul GeoCebir Enstitüsü’ne ise www.geocebir.org adresinden ulaşılabilir. Türkiye’deki GeoGebra enstitülerinden biri olan Ankara GeoGebra Enstitü’sü amaçlarını; “Ankara GeoGebra Enstitüsü yoluyla ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim öğrenci ve öğretmenlerine öğretim ortamlarında kullanılmak üzere Türkçe öğretim materyalleri, profesyonel gelişim ve ücretsiz çalıştaylar sunulması amaçlanmaktadır. Bu Enstitü, GeoGebra ve GeoGebra’nın matematik eğitimine olan etkileri üzerine yapılacak olan çalışmalarda etkin bir rol oynayacak ve araştırmacılar arasındaki iletişimi sağlayacak bir yapı oluşturulacaktır.”
2.1 GeoGebra’ya Ulaşma
GeoGebra, Geometri ile Cebiri keşfetmek ve görselleştirmek için kullanılan bir dinamik matematik yazılımıdır. Diğer benzer dinamik geometri yazılımlarından (The Geometer’s Sketchpad, Cabri, vd.) farkı açık kaynak kodlu ve ücretsiz olarak erişilebilen bir yazılım olmasıdır. Windows, Mac OS X, Linux ve diğer java tabanlı platformlarda kullanımı için sürümleri mevcuttur. GeoGebra’ya http://www.geogebra.org web sayfasının menüsünde yer alan Webstart veya İndir menüsünden ulaşabilirsiniz. Webstart seçeneği bilgisayarınız gerekli olan java dosyalarını da indirerek yazılımı hemen kullanmanıza imkân sağlar. Bir diğer avantajı ise yazılım ile ilgili güncellemeleri otomatik olarak bulup kurar. İndir seçeneği ise yazılımın kurulum dosyasını bilgisayarınıza indirme imkânı verir. Yazılımı internet bağlantısı olmadan da bilgisayarınızda kullanmaya devam edebilirsiniz.
2.2 Yazılımı Kurma
Yazılımın kurulumu oldukça kolaydır. Windows veya diğer işletim sistemlerini kullandığınız bilgisayara yazılımın kurulum dosyasını indirdikten sonra çift tıklayınız. Kurulum penceresi sizi yönlendirerek yazılımı kurmanıza yardımcı olacaktır. Kurulum için tipik seçeneğini seçmeniz yeterli olacaktır.
2.2.1 Kurulum İçin Gerekli Dosyalar
GeoGebra bir Java uygulamasıdır. Bilgisayarınızda Java’nın en azından 1.4.2 sürümünün yüklü olması gerekmektedir. İşletim sisteminiz Windows veya Linux ise Sun’ın Java sitesine http://www.java.com/tr/download/index.jsp adresinden ulaşabilirsiniz. Mac kullanıyorsanız Apple’ın http://developer.apple.com/java/ sitesinden ulaşabilirsiniz.
2.2.2 GeoGebra’yı Çalıştırma
GeoGebra’yı çalıştırmak için kurulum sonrası masaüstünde oluşan GeoGebra ikonuna çift tıklayarak yazılımı çalıştırabilirsiniz.

3. GeoGebra’ya Giriş
Dinamik Matematik yazılımı olan GeoGebra matematiksel nesnelerin üç farklı görünümümü bizlere sunmaktadır: Grafik penceresi, Cebir penceresi ve Hesap Çizelgesi penceresi. Bu pencereler bize matematiksel nesneleri üç farklı gösterimde sunmaya imkân sağlar: grafiksel gösterim (örneğin, noktalar, fonksiyon grafikleri), cebirsel gösterim (örneğin, noktaların koordinatları, denklemler) ve hesap çizelgesi hücreleri. GeoGebra’da oluşturulan matematiksel nesnelerin bu üç farklı gösterimleri dinamik olarak birbirine bağlıdırlar yani nesne üzerinde bu üç gösterimden birinde herhangi bir değişiklik yapıldığında nesnenin diğer gösterimlerinde de yapılan değişiklikler aynı anda meydana gelmektedir.

Araç çubuğundaki inşa araçlarını kullanarak fare yardımı ile Grafik görünümünde (Eksenler) geometrik inşalar yapabilirsiniz. İnşa araçlarından herhangi birini seçtiğinizde araç çubuğunun en sağında seçtiğiniz komutu kullanma ile ilgili yardımı bulabilirsiniz. Burada kısaca komutun ismini ve komutu nasıl kullanmanız gerektiği ile ilgili size kısa bir bilgi verilmektedir. Grafik penceresinde oluşturduğunuz herhangi bir nesnenin cebirsel gösterimini Cebir penceresinde görebilirsiniz. Grafik penceresinde oluşturduğunuz nesneleri fare yardımı ile sürükleyerek istediğiniz gibi hareket ettirebilirsiniz. Bu hareket sırasında nesnenin Cebir penceresindeki cebirsel gösterimi de eş zamanlı olarak değişecektir. Araç çubuğundaki her bir ikon benzer inşa araçlarını alt menüsünde bulundurmaktadır. Bu ikonların sağ alt köşesindeki oklara tıkladığınızda alt menülerdeki araçları görebilirsiniz. Seçtiğiniz araç, araç çubuğunda aktif duruma gelecektir. İpucu: Alt menüler oluşturulurken inşa araçlarının sonucunda oluşan nesnelerin özellikleri dikkate alınmıştır. Nokta araç çubuğunda ( ikonu) farklı türden noktalar oluşturan araçları bulacaksınız. Dönüşümler araç çubuğunda ( ikonu) geometrik dönüşümleri uygulamanıza imkân verecek araçları bulabileceksiniz.
3.2 Cebirsel Giriş ve Komutlar
GeoGebra’da Giriş alanına direkt olarak cebirsel ifadeler girebilirsiniz. Enter tuşuna basarak cebirsel olarak girdiğiniz ifade Cebir penceresinde oluşturulurken Grafik penceresinde de grafiksel gösterimi otomatik olarak oluşturulur. Örneğin f(x) = x^2 girişi Cebir penceresinde f fonksiyonunu ve Grafik penceresinde fonksiyonun grafiğini size verecektir. Cebir penceresinde matematiksel nesneler serbest veya bağımlı nesneler olarak düzenlenmektedir. Eğer yeni bir nesneyi var olan diğer nesneleri kullanmadan inşa ederseniz GeoGebra oluşturduğunuz nesneyi serbest nesne olarak sınıflandıracaktır. Eğer oluşturduğunuz yeni nesneyi var olan diğer nesneleri kullanarak inşa ederseniz, oluşturduğunuz nesneyi bağımlı nesne olarak sınıflandıracaktır.
İpucu: Cebir penceresindeki bir nesnenin cebirsel gösterimini saklamak isterseniz bu nesneyi yardımcı nesne olarak işaretleyiniz. Cebir penceresinde saklamak istediğiniz nesnenin üzerine gelip sağ tıklayarak (MacOs işletim siteminde Kntrl+tıklama) çıkan menüden özellikleri seçin ve “Yardımcı nesne” kutusunu işaretleyin. Cebir penceresinde nesneler üzerinde değişiklikler yapabilirsiniz: Cebir penceresindeki bir serbest nesnenin üzerine çift tıklamadan önce Taşı aracını aktif hale getirmeyi unutmayınız. Cebir penceresinde nesnenin cebirsel gösterimine çift tıklayarak cebirsel gösteriminde gerekli değişiklikleri klavyeden yapabilirsiniz. Değişikliği yaptıktan sonra enter tuşuna bastığınızda Grafik penceresinde de nesnedeki değişiklikler eş zamanlı olarak GeoGebra tarafından uygulanacaktır. Eğer Cebir penceresindeki bağımlı nesnede değişiklik yapacak olursanız nesneyi yeniden tanımlamanıza yardım olacak bir diyalog penceresi açılacaktır. Aynı zamanda GeoGebra Giriş alanından girilebilecek birçok komutu da sahiptir. Giriş alanının en sağında yer alan “Komut” butonuna tıkladığınızda komutların listesine ulaşabilirsiniz. Bu listedeki bir komutu seçtiğinizde (veya komutu biliyorsanız kendiniz Giriş alanına direkt yazdığınızda) F1 tuşuna basarak seçtiğiniz komutun nasıl kullanıldığına dair yardım alabilirsiniz.

GeoGebra’nın Hesap Çizelgesi görünümünde çalışmak istediğiniz hücredeki veriyi kullanmanıza yardımcı olmak amacıyla her hücrenin belirli bir kodu vardır. Örneğin A sütunu ve satır 1 deki hücrenin kodu A1 dir.
İpucu: Bu hücre isimlerini ifadeler ve komutlar içinde kullanarak karşılık gelen hücredeki verileri kullanabilirsiniz. Hesap çizelgesindeki hücrelere sayılar haricinde GeoGebra tarafından desteklenen bütün matematiksel ifadeleri (örneğin, noktaların koordinatları, fonksiyon, komutlar) girebilirsiniz. Hesap Çizelgesinin hücrelerine girdiğiniz nesnenin grafiksel gösterimini GeoGebra hemen Grafik penceresinde gösterecektir. Grafik penceresindeki gösterimde nesnenin ismi hücre kodu ile gösterilmektedir (Aşağıdaki örnekte A1 hücresine girilen koordinat bilgileri Grafik penceresinde A1 noktası olarak gösterilmektedir).

3.4 Kullanıcı Arayüzünü ve Araç Çubuğunu Özelleştirme
GeoGebra’nın kullanıcı arayüzünü Görünüm menüsünden tercihlerinize özelleştirebilirsiniz. Örneğin, arayüzün farklı kısımlarını Görünüm menüsünde karşılık gelen menü bileşeninin karşısındaki işareti kaldırarak gizleyebilirsiniz (örneğin, Cebir penceresini). Araç çubuğunu Araçlar menüsündeki “Araç çubuğunu özelleştir”i seçerek özelleştirebilirsiniz. Açılan pencerenin sol tarafındaki bölümde yer alan araç kutusu/araçlardan çıkarmak istediklerinizi seçerek “Kaldır” düğmesi ile araç çubuğundan kaldırabilirsiniz. Araç çubuğunu eski haline döndürmek istediğinizde açılan pencerenin sol alt köşesinde yer alan “Araç çubuğunu eski haline döndür” düğmesine tıklayabilirsiniz.
3.5.1 Taşı
• Bu aracın alt menüsünde yer alan ilk düğme daha önceden çizdiğiniz nesneyi seçmenize ve çizim alanı içerisinde hareket ettirmenize yardımcı olur.
• İkinci düğme ise çizim alanındaki bir noktayı dönme merkezi olarak seçmenize ve çizim alanındaki herhangi bir nesneyi bu nokta etrafında döndürmenize yardımcı olur.
• Son düğme ise çizim alanındaki herhangi bir nesneyi seçip bu nesnenin koordinatlarını Hesap Çizelgesi penceresinde gösterir (Menüde yer alan Görünüm menüsünden Hesap Çizelgesini aktif hale getirmeniz gerekmektedir.). Nesneyi daha sonra Taşı düğmesi ile taşıyıp tekrar bu düğmeye tıklayarak yeni koordinatları Hesap Çizelgesine aktarabilirsiniz.

Sonraki aracın alt menüsünde yer alan üç düğme farklı türde noktalar inşa etmede kullanılır.
• İlk düğme çizim alanında herhangi yere bir nokta yerleştirmenize imkân sağlar.
• İkinci düğme ise çizim alanındaki iki eğriyi seçerek bu iki eğrinin kesim noktalarını işaretlemenize yardımcı olur.
• Üçüncü düğme bir doğru parçasının orta noktasını bulmanıza yardımcı olur. Bunun için doğru parçasını veya doğru parçasının uç noktalarını seçmeniz yeterlidir.

• Bu aracın alt menüsünde altı farklı düğme vardır. Bunlar değişik türde doğrular ve vektörler çizmeye yardımcı olurlar.
• İlk düğme seçilen iki doğrudan geçen sonsuz bir doğru çizmer.
• İkinci düğme seçilen iki nokta arasında bir doğru parçası çizer.
• Üçüncü düğme belirli bir noktadan başlayan verilen bir uzunluktaki bir doğru parçasını çizer.
• Dördüncü düğme iki noktadan geçen ışını çizer.
• Beşinci düğme iki nokta arasında bir vektör çizer.
• Altıncı düğme çizim alanında verilen bir vektöre dışındaki bir noktadan geçen bu vektöre paralel olan vektörü oluşturur.

• Dik doğru aracında altı düğme yer almaktadır. Bu düğmeler yardımı ile belirli doğru tipleri çizmenize yardımcı olur.
• İlk düğme verilen bir doğruya dik bir doğru çizmeye imkan verir.
• İkinci düğme daha önceden inşa edilmiş bir doğruya dışındaki bir noktadan geçen paralel bir doğru çizer.
• Üçüncü düğme, Kenar Ortay, bir doğru parçasını ortalayan doğruyu çizer.
• Dördüncü düğme daha önceden inşa edilen bir açının açıortayını çizer.
• Beşinci düğme bir çembere, bir koniğe veya daha önceden tanımlanmış bir fonksiyonun eğrisine teğet doğrusunu çizer. • Altıncı düğme ise kutupsal veya çapsal doğru çizer.
• Yedinci düğme verilen noktalara en iyi yaklaştırma doğrusunu çizer.
• Son düğme ise daha önceden yer alan bir A noktasına bağımlı olarak oluşturulan B noktasının A noktasına göre konumunu belirtir. Düğmeye tıkladıktan sonra ilkönce B noktasını daha sonra A noktasını seçerek B noktasının A noktasına göre konumunu belirleyebilirsiniz.

• Bu menüdeki ilk araç kapalı bir çokgeni çizmenize yardımcı olur.
• İkinci düğme ise düzgün çokgen çizer. Bunun için ilk önce düzgün çokgenin kenar uzunluğunu belirten iki köşe noktasını işaretlemeniz gerekir, daha sonra açılan pencerede çokgenin kaç kenarlı olduğunu belirtilir.

• Bu menüde yer alan düğmeler çember, yay, çembersel dilim ve konik çizmek için kullanılıyor
• İlk düğme ile verilen bir noktayı veya boşluğa tıklayarak elde edilen bir noktayı merkez kabul eden bir çemberi çizmeye yarar.
• İkinci düğme merkez ve yarıçap girilerek çember çizmeye yardımcı olur. Merkez olarak kabul edilen bir noktayı seçtikten sonra açılan pencerede çemberin yarçapı girilerek çember elde edilir.
• Üçüncü düğme seçilen üç noktadan geçen çemberi inşa eder.
• Dördüncü düğme iki noktadan geçen yarım çemberi çizmeye yardımcı olur. Bunun için çapın uzunluğunu belirtmek için iki farklı nokta seçerek yarım çemberi elde edersiniz.
• Beşinci düğme merkez ve iki noktadan geçen çembersel yayı çizer. İlk önce çemberin merkezi olacak nokta inşa edilir. Daha sonra yayın ilk noktası oluşturulur. Eğer fareyi saat yönünün tersinde hareket ettirirseniz çembersel yayın inşa edileceğini göreceksiniz. Tekrar tıkladığınızda yay tamamlanacaktır.
• Altıncı düğme herhengi üç noktadan geçen çembersel yayı çizer. Bunun için üç farklı nokta belirlenir ve bu noktalardan geçen çembersel yay elde edilir.
• Yedinci ve sekizinci düğmeler beşinci ve altıncı düğmelerdeki işlevleri çembersel dilimler için yapar.

• Bu düğmedeki ilk üç düğme işaretlenecek noktalardan geçen sırası ile elips, hiperbol ve parabol oluşturmaya yardımcı olur.
• Son düğme ise seçeceğiniz beş noktadan geçen koniği inşa eder.

• Bu araçta yer alan düğmeler genelde ölçme ile ilgilidir. • İlk düğme üç nokta arasındaki açıyı inşa etme ve ölçüsünü belirlemeye yarar.
• İkinci düğme verilen bir ölçüdeki açıyı çizer. Bu düğmeye ilk tıkladığınızda açının bir noktasını, ikinci tıklamanızda açının köşe noktasını oluşturur ve bir pencere açılarak sizden açı ölçüsünü ister.
• Üçüncü düğmenin birçok fonksiyonu vardır. Daha önceden verilen iki noktayı seçerek bu iki nokta arasındaki uzaklığı ölçebilirsiniz. Bir doğru parçasının uzunluğunu ölçebilirsiniz.
• Dördüncü düğme bir çokgen, çember veya koniğin alanını ölçer.
• Beşinci düğme ise seçilen bir doğrunun veya doğru parçasının eğimini belirler.

• Bu araçta yer alan düğmeler geometrik dönüşümler ile ilgilidir.
• İlk düğme nesneyi doğruya göre yansıtır. Bunun için simetri doğrusunu ve nesneyi seçmeniz yeterlidir.
• İkinci düğme ise ilk düğmenin yaptığı işlemi nokta için yapar.
• Sonraki düğme seçilen bir nesnenin çembere göre simetriğini alır.
• Dördüncü düğme dönme merkezi olarak bir noktayı ve nesneyi seçtikten sonra açılan pencerede döndürme açısını sizden ister. Ölçüyü girdikten sonra seçilen nokta etrafında verilen ölçüde nesneyi döndürür. Döndürürken aksini belirtmedikçe saat yönünün tersinde döndürme yapılmaktadır. • Beşinci düğme ise nesneyi verilen bir vektör boyunca öteler.
• Son düğme ise verilen bir nesneyi seçtikten sonra, genişletme için referans alınacak merkez nokta ve daha sonra açılan pencerede genişletme oranını sizden ister.

• Sürgü isimli düğme dinamik çalışma sayfalarında değiştirilebilir değişkenleri inşa etmek için kullanılır.
• İkinci düğme grafik penceresinde gösterilmesini istemediğiniz nesneleri saklayıp göstermek için kullanılır.
• Metin ekle düğmesi grafik penceresinde herhangi bir yere metin eklemek için kullanılır. Bu düğmeyi seçtikten sonra grafik penceresinde bir yere tıkladığınızda metin kutusu açılacaktır. Bu pencerede Yunan alfabesindeki harfleri eklemeniz için α işareti içeren bir seçenek sunar.
• Resim ekle düğmesi çalışma sayfasına resim eklemenize yardımcı olur. Bu düğmeyi seçtikten sonra grafik penceresinde bir yere tıkladığınızda bir pencere açılacaktır. Açılan pencereden eklemek istediğiniz resmi bularak Grafik penceresine taşıyabilirsiniz.
• Son düğme ise seçilen iki nesne arasındaki ilişkiyi nesneleri seçtikten sonra açılan pencerede gösterir.

• İlk düğme çizim tahtasını taşımınıza yardımcı olur.
• İkinci ve üçüncü düğme çiziminizi büyütme ve küçültme imkânı verir.
• Dördüncü düğme Grafik penceresindeki nesneleri saklayıp gösterebilirsiniz. Düğmeyi seçtikten sonra gizlemek istediğiniz nesneyi seçerek başka bir düğmeye tıkladığınızda seçtiğiniz nesne gizlenecektir. Tekrar bu düğmeye bastığınızda nesneyi göstermesini sağlayabilirsiniz.
• Beşinci düğme daha önceden oluşturduğunuz bir nesnede biçimsel olarak yaptığınız değişikliklerin aynısını daha sonra oluşturduğunuz yeni nesneye uygulamanıza yardımcı olur.

Aşağıdaki etkinlikler, GeoGebra’nın çeşitli kullanım özellikleri aşamalı olarak bünyesinde barındıracak şekilde sıralanmaya çalışılmıştır. Etkinlikler sırasında GeoGebra’nın teknik özellikleri yanında üretilen etkinliğin matematik eğitimi yönünden analiz edilmesi de dikkate alınmıştır. Etkinlikle çalışma sayfası formatında hazırlanmıştır. Boş bırakılan yerleri doldurabilir ya da sadece arkadaşlarınızla tartışma ile yetinebilirsiniz.
4.1 Çemberde Açı ve Uzunluklar
GeoGebra programını açınız.
• Üstteki araçlar menüsünden “ merkez ve bir noktadan geçen çember” seçeneğini seçerek bir Çember oluşturunuz. A merkezli ve B noktasından geçen bir çemberiniz olacak.




• Çemberi 2 noktadan kesen bir CD doğru parçası çiziniz.
• Çember ile doğru parçasının kesişme noktalarını belirleyiniz. Bunun için araçlar menüsünden “ iki nesnenin kesişimi” seçeneğini seçip çember ve doğru parçasını arka arkaya seçmeniz yeterlidir. GeoGebra otomatik olarak kesişim noktalarını koyacaktır. Örneğimizde E ve F noktaları.

Bu çalışmada, Denklemi şeklinde tanımlanan eğrinin a, b, c katsayılarına göre nasıl değiştiğini irdeleyeceğiz. 2 y a = + x bx + c
• Öncelikle a, b ve c isimli serbest değişkenler oluşturalım.
Bu nesneye GeoGebra’da sürgü adı verilir. GeoGebra’da sürgü oluşturmanın farklı yöntemleri vardır. En pratik yöntem aşağıda verilmiştir. o Giriş çubuğuna a=1 yazın ve “Enter” tuşuna basın. Verdiğiniz değer oluşturduğunuz değişken için bir başlangıç değeri olacak ve bu değer varsayılan olarak ‐5 ile 5 arasında değiştirilebilecektir. Aynı şekilde b ve c değişkenlerini de oluşturun. Aşağıdaki gibi bir yapı elde edeceksiniz.


• Bu uygulama sayesinde parabolün denklemi ve eğrisi arasındaki hangi ilişkileri görselleştirme fırsatı kazandınız. Öğrencilerinize neleri gözlemlemelerini önerirsiniz? Yazınız.



GeoGebra’nın arayüzüne bilgisayarınıza kayıtlı bir resmi ekleyerek üzerinde çeşitli etkinlikler geliştirebilirsiniz. Bu durumu örneklendirmek için iletki ile açı ölçme işleminin sanal bir modelini oluşturacağız.
• Araç çubuğundaki resim ekleme aracını kullanarak (aşağıda gösterilmiştir) bilgisayarınıza önceden yüklediğiniz iletki resmini GeoGebra’nın çizim alanına ekleyiniz.

• Ölçmek istediğimiz açının sağlıklı ölçülmesi için iletkinin tam ortasını belirlemeliyiz. Bunu sağlamak için iletkinin tabanı üzerine bir AB doğru parçası yerleştirin ve bu doğru parçasının orta noktasını belirleyin.
o Doğru parçası için araç çubuğundan aracını seçtikten sonra tam simetrik olarak iletkinin taban noktalarını sırayla seçmeniz yeterlidir.
o Bu doğru parçasının orta noktası için de aracını seçtikten sonra doğruyu tıklayınız.

• Şimdi bir açı oluşturmamız gerekiyor. Açının köşesi M noktası olacak şekilde ölçmeye B noktasından ya da A noktasından başlayabilirsiniz.
o Açıyı oluşturduktan sonra kontrol edebilmek için 0o ile 180o arasında değişebilen bir sürgü oluşturalım. Sürgünün adı a olsun. o “ verilen ölçüde açı” inşa etme aracına tıkladığınızda GeoGebra sizden ayak noktası ve açının köşe noktasını seçmenizi isteyecek. Önce B noktasını sonra M noktasını seçtiğinizde açı belirlemeniz gereken bir pencere açılacak. Eğer sabit bir değer girerseniz açıyı değiştiremezsiniz. Daha önce oluşturduğunuz sürgünün adını “a” yazın
o Aşağıdaki şekli elde edeceksiniz.

• Uygulamayı daha fazla geri bildirim sunan hale getirmek için öneriler:
o MB’ doğru parçasını oluşturun
o Uygulama BMB’ açısını göstermektedir. İletkinin diğer tersten kullanımını da görselleştirmek için AMB’ açısını da oluşturabilirsiniz.
o Açıyı kontrol eden sürgünün genişliğini de AB doğru parçası kadar ayarlayabilirsiniz.

o AMB’ açısına GeoGebra’nın ne isim verdiğine dikkat edin. Bu uygulamada β adı verilmiştir.

o “Dik Açı” ve “Geniş Açı” metinlerinden birer tanesini de AMB’ açısı ile ilişkilendirip bu açının bulunduğu bölgeye 3 metni üst üste yerleştirin. o Aynı işlemi BMB’ açısı için de uygulayın
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder